Browser updates

Waarom moet mijn browser up-to-date zijn?

 

* Om veilig te internetten
* Om veilig online te betalen
* Om sneller te internetten
* Betere websites weergave
* Nieuwe mogelijkheden

 

Kies de beste browser voor u
Update uw browser

Zoeken

 
 
 
 
Adverteren bij Daisycon

 


 

Phishing e-mail

Wat is Phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze via een e-mail naar een valse (bank)website te lokken. De (bank)website ziet er van hetzelfde uit als uw eigen bank website, maar is een kopie. Door bezoekers in te laten loggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer of bank gegevens. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De slachtoffers worden vaak via e-mail naar deze valse website gelokt met daarin een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd "de inloggegevens te controleren".

 

Hoe herken ik Phishing e-mails?

 

In een phishing-bericht (e-mail) vind je vaak de volgende onderdelen terug waardoor ze goed te herkennen zijn:

  • De e-mail is niet aan de ontvanger persoonlijk gestuurd en begint dus vaak met een algemene opening en aanhef.
  • De e-mail bevat vaak taal- en schrijffouten. Het gaat om een slecht stuk vertaalde tekst.
  • Er wordt vaak gesuggereerd dat het account "geverifieerd" of te wel gecontroleerd moet worden. Dit controleren moet dan door ergens in te loggen met uw (bank)gegevens.
  • Er wordt gedreigd dat als men niet inlogt er geen gebruik meer van uw bankrekening kan worden gemaakt of dat er een veiligheidsrisico is.
  • Het afzender e-mailadres is niet altijd dat van uw bank. Vaak word wel een deel van de naam van uw bank genoemd.

 

 

Het voorkomen van phishing e-mails

  • Zorg voor een goede virusscanner en een firewall op uw computer en zorg dat deze aan staan en altijd up-to-date (bijgewerkt) zijn.
  • Stel uw spamfilter in zodat u deze ongewenste e-mail niet ontvangt.
  • Bankzaken kunt u het beste thuis regelen en niet in een internetcafé op een computer waar iedereen toegang toe heeft.

 

Advies

Ontvangt u een e-mail bericht van uw bank of ander financiele instelling en vertrouwd u deze niet, neemt u dan direct contact op en vraag of deze e-mail echt is en ook voor u bedoeld was.

 

Voorbeeld van phishing e-mail

 

Afzender: ABN AMRO Bank N.V <noreplys@ nl.abnamro.com>

 

Geachte klant,


Onze officiële aankondiging van phishing e-mail naar onze opdrachtgever, is ABN AMRO N. V management met behulp van een nieuwe dienst Online installatie van apparaten om alle online bankzaken te versleutelen zonder onderbreking.


Onlangs is uit onze gegevens gebleken dat uw ABN-AMRO account mogelijk door een derde ongeautoriseerde partij is betreden.
De veiligheid van uw rekening is onze primaire zorg, daarom is besloten om de toegang tot uw rekening tijdelijk te beperken. Om de volledige toegang tot uw rekening te herstellen dient u uw gegevens te bevestigen via onderstaande
link:  Het management van ABN AMRO NV is niet aansprakelijkvoor enige schade als je niet in te vullen op de link om jeinformatie te versleutelen in onze nieuwe apparaten om veiligheidsredenen.


http://linknaam-phising-website


Nad uw gegevens door ons zijn gecontroleerd en bevestigd, zult u zo spoedig mogelijk bericht van ons ontvangen en zal de toegang tot uw rekening volledig worden hersteld.


Wij danken u voor uw medewerking.


Met vriendelijke groet,
Sherrie Wassen
ABN-AMRO Bank N.V, afdeling Veiligheidszaken


ABN-AMRO Bank N.V., gevestigd te Amsterdam Handelsregister K.v.K. Amsterdam, nr 34334259 BTW nr NL820646660B01

 

Meer phishing e-mail voorbeelden

 

Bekijk het overicht van bekende phishing e-mails op deze website.